Cechy charakterystyczne transportu technologicznego w kopalniach odkrywkowych:
- zmienna lokalizacja załadunku a także często wyładunku,
- okresowe przemieszczanie tras transportowych na poziomach roboczych (nadkładowych, złożowych i zwałowych),
- zróżnicowana odległość przewożenia mas,
- konieczność działania w różnych warunkach atmosferycznych,
- konieczność pokonywania znacznych różnic wysokości na trasach (znacznych nachyleń tras).
Transport dzielimy na:
- cykliczny:
* szynowy
* samochodwy
* linowy
* zgarniakami skrzyniowymi
* spycharkami
- ciągły:
* taśmowy
* hydrotransport
Transport taśmowy
Elementy składowe:
- taśma (110-670 kG/cm),
- trasa,
- stacja czołowa,
- stacja zwrotna.
t=600-3000 mm.
Prędkość taśmy:
- vt=3,2-6,3 m/s (< 8°),
- vt=2,5-6,3 m/s (> 8°).
Nachylenie krążników: b =30°, 45°.
Zalety transportu taśmowego:
- osiąganie bardzo dużych wydajności (do 24000 m3/h),
- możliwość pokonywania bardzo dużych wzniosów, do 25 stopni,
- lekka konstrukcja nośna i łatwość przekraczania przeszkód terenowych,
- łatwość przystosowania do przyjętych systemów eksploatacji i małe przestrzenie zajmowane przez transport taśmowy,
- małe zużycie energii w stosunku do transportu samochodowego (25-50%),
- mała ilość obsługi,
- możliwość centralnego sterowania i automatyzacji,
- bezpieczeństwo pracy i stosunkowo mały wpływ na środowisko naturalne,
- małe zużycie różnych części zamiennych.
Wady:
- mała elastyczność szeregowych układów,
- mała trwałość taśmy i duży jej koszt oraz wrażliwość na obecność brył ponadwymiarowych,
- duża awaryjność krążników.
Rodzaje układów technologicznych przenośników taśmowych i obliczanie wydajności:
- układy monoblokowe,
- układy zbiorcze,
- układy rozdzielcze,
- układy rewersyjne.
Transport samochodowy
Zalety:
- łatwość manewrowania i duża zwrotność pojazdów,
- możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu do 30%,
- duża prędkość jazdy (do 80km/h) i duże przyspieszenia,
- łatwość pokonywania krzywizn o małych promieniach (15-20m),
- duża elastyczność (eksploatacja selektywna, wydajność, załadunek i wyładunek w dowolnym miejscu),
- możliwość wyłączenia z ruchu, w razie awarii, tylko pojazdu niesprawnego,
- możliwość załadunku brył ponadwymiarowych,
- wzrost wydajności o 15-20% w stosunku do wydajności koparek ładujących urobek do wagonów.
Wady:
- duże koszty zakupu i eksploatacji taboru,
- stosunkowo krótki okres pracy (200-300 tyś. km), amortyzacja 14-15%, a jej udział w kosztach transportu dochodzi do 40%,
- duża częstość i ilość remontów oraz duży ich stopień trudności,
- szybkie zużycie ogumienia i duży jego koszt (około 20%),
- znaczna obsługa,
- ograniczona ekonomiczna odległość przewozu,
- negatywne oddziaływanie na środowisko,
- duża energochłonność,
- trudność w automatyzacji i stosowaniu przy dużych wydajnościach (2 mln ton/rok).
Wozidło technologiczne
Ładowność:
- do 30 t (małe),
- 30-60 t (średnie),
- 80-170 t (duże),
- 170-230 t (bardzo duże),
- powyżej 230 t (giganty).
W Polsce stosuje się samochodowe wozidła technologiczne o ładowności od 8 do 60 ton. Organizacja transportu samochodowego opiera się głównie o kierowanie dyspozytorskie.
Transport szynowy
Transport szynowy składa się z taboru kolejowego oraz torów. Występuje jeszcze w kopalniach węgla brunatnego i piasków podsadzkowych. Ten rodzaj transportu ma zastosowanie w płytkich kopalniach, jako że w kopalniach głębokich osiąga małą wydajność co jest związane z wydłużeniem czasu cyklu na skutek dłuższej drogi transportu i zwiększenie czasu manewrowania.
Tory mogą być:
Stałe:
- główne (przewozowe),
- pozostałe (stacyjne),
Przesuwne:
- przodkowe (złożowe, nadkładowe),
- zwałowe (zwałowarki pługowe, zwałowarki taśmowe).
Prędkość jazdy uzależniona jest od trwałości toru:
- 15 km/h - tory przesuwne,
- 40 km/h - tory stałe.
Prześwit torów: 600 mm, 750 mm, 900 mm, 1435 mm.
Minimalny promień łuku torów: 50m, 75m, 75m, 180m.
Zalety transportu szynowego:
- duża wytrzymałość i duży okres pracy,
- możliwość wykorzystania różnego rodzaju energii i nieduże jej zużycie,
- duża pewność ruchu,
- stosunkowo duża wydajność,
- niewielkie koszty utrzymania taboru.
Wady:
- małe dopuszczalne nachylenie tras (trakcja parowa - 25‰, spalinowo-elektryczna - 40‰, PKP - 40-60‰),
- znaczne promienie łuków,
- znaczne długości torów (trasy) i wysoki jej koszt,
- wysokie koszty utrzymania torów,
- trudność zastosowania w głębokich kopalniach.
Przy transporcie szynowym należy stosować zabierki o maksymalnej szerokości, gdyż powoduje to zmniejszenie częstości przesuwania tras na poziomie roboczym. Należy zapewnić jak najszybszą wymianę pociągów pod koparkami, wymusza to maksymalną wydajność koparek.
Organizacja ruchu pociągów:
- w oparciu o rozkład jazdy (harmonogram),
- w oparciu o kierowanie dyspozytorskie,
- w oparciu o system mieszany.
Jeśli chodzi i takie kwestie to ja raczej jestem zainteresowana transportem maszyn budowlanych i na tym aspekcie się skupiam. Muszę dodać, że nawet niedawno korzystałam z oferty firmy https://transportmaszynpoznan.com/ i wszystko udało się zrobić zgodnie z założeniami.
OdpowiedzUsuń